Canisius Wilhelmina Ziekenhuis geeft een boost aan werkplekleren
PPZ-lid Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) gebruikt AskMe om medewerkers op de werkvloer te ondersteunen.
Het kan iedere zorgprofessional zomaar overkomen. Tijdens een dienst ineens niet meer weten hoe dat ene, nieuwe apparaat werkt of vergeten in welke volgorde je een handeling ook al weer uit moet voeren. Ondertussen zijn collega’s druk bezig met de zorg voor hun patiënten. En het doorspitten van een dik document kost vaak veel tijd. Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) gebruikt AskMe om op zulke momenten medewerkers op de werkvloer te ondersteunen. Paulien van Lieshout, onderwijskundige bij CWZ, vertelt hoe zij het gebruik van de tool AskMe in de organisatie stimuleren.
Werkplekleren en AskMe bij CWZ
Recent organiseerde Paulien samen met haar collega’s een interne Week van de AskMe. Volgens haar past AskMe helemaal binnen het werkplekleren dat het CWZ hoog in het vaandel heeft staan. “AskMe is een tool die ondersteuning biedt op de werkplek. In maximaal drie klikken én binnen tien seconden ben je bij de juiste informatie. Ondersteuning vind je in de vorm van tekst, afbeeldingen of video. Afhankelijk van hoe groot de vorm van ondersteuning is die je nodig hebt. Het gaat altijd om directe instructies. Je kunt het bij de patiënt aan het bed opzoeken. Protocollen of gebruikershandleidingen zijn vaak heel uitgebreid. Daarin staat alles. In AskMe staan alleen de taken die op dat moment van toepassing zijn. Je gaat ervan uit dat een zorgverlener de basiskennis al heeft. En anders bieden we hiervoor scholingen aan in het skillslab of via e-learning.”
Ontwikkelen vanuit de praktijk
Om een AskMe te ontwikkelen, is volgens Paulien directe samenwerking nodig met de werkvloer. Zij bedenkt dus niet zelf de onderwerpen met haar collega’s, maar luistert juist naar wat er in de praktijk nodig is. Toch merkte ze dat er, vanwege de werkdruk, weinig input kwam. Paulien: “Hierdoor stagneerde het ontwikkelen van nieuwe AskMe’s. Onder zorgmedewerkers leefde de tool ook nog niet echt, terwijl het juist ontzettend veel kan bijdragen. Daarom besloten we om er een week aan te wijden. Op die manier konden we ons er volledig op focussen. Meerdere mensen waren hierbij betrokken. Per AskMe zijn dat een procesbegeleider, een inhoudsdeskundige en meerdere gebruikers. De inhoudsdeskundige is iemand van de werkvloer die het onderwerp heeft bedacht en ingediend. De procesbegeleider ondersteunt bij het uitpluizen van dat onderwerp. Door middel van verdiepende vragen komen we tot de kern van de AskMe en kijken we kritisch wat er wel of niet in moet komen. De gebruikers geven tijdens de ontwikkeling van de AskMe feedback zodat het resultaat aansluit op de behoefte van de doelgroep.”
Resultaat: drie nieuwe AskMe’s
Aan het einde van de week werden drie nieuwe AskMe’s opgeleverd. Een goed resultaat dat volgens Paulien direct de meerwaarde van zo’n week laat zien. Bovendien merkte ze dat AskMe hierdoor meer ging leven onder zorgmedewerkers. Wat volgens haar erg hielp om meer aandacht te genereren: “We hadden enkele ludieke acties bedacht, zoals een prijsvraag die aan een AskMe was gekoppeld. Mensen moesten eerst een AskMe bekijken om het juiste antwoord te vinden. En we hadden gebakjes gemaakt met het logo voor een feestelijke opening van de AskMe op de afdeling. Op die manier hoopten we de gebruikers te enthousiasmeren. Het vraagt natuurlijk ook om een gedragsverandering. Iemand moet vanuit een intrinsieke motivatie met de tool gaan werken. In de praktijk is iemand vaak sneller geneigd om een collega te bellen voor hulp. Of dat iemand het even overneemt. Terwijl je met AskMe snel een antwoord hebt en bovendien de stappen zelf doorneemt.
Daardoor leer je meteen zelf meer. Dat is echt een grote toegevoegde waarde. In de toekomst gaan we zeker nog vaker een Week van de AskMe organiseren.”
Het CWZ is lid van Profportaal Zorg en deelt binnen de coöperatie hun kennis, ervaringen en objecten.
Profportaal Zorg organiseert samen met Noordhoff van 14 tot en met 18 februari het werkplekleren kennisfestival.