Skip to content
Menu

Hololens maakt casuïstiek levensecht

Als leerinstrument zijn de Hololens-bril en de bijbehorende software erg interessant. René Zonnebeld is lid van PPZ en opleidingsadviseur bij het Franciscus Gasthuis & Vlietland. In een interview vertelt hij over de meerwaarde van deze innovatie.

interview

Profportaal Zorg volgt technologische ontwikkelingen die raken aan zorg en educatie. De Hololens-bril is daar een mooi voorbeeld van. 'Kunnen we hier binnen PPZ niet in samenwerken?', vroeg het Máxima MC een tijdje terug aan regiomanager Bas Frederiks. Op een inventarisatie reageerden meerdere leden enthousiast, waaronder het Elkerliek ziekenhuis, Deventer Ziekenhuis, Viecurie Medisch Centrum, Maastad Ziekenhuis, Haga Ziekenhuis en het Franciscus Gasthuis & Vlietland. Samen bogen ze zich over de mogelijkheden van de Hololens. 'En dat zijn er een heleboel,' zegt Rene Zonnebeld werkzaam bij de laatstgenoemde zorginstelling.

16 levensechte scenario's
'De Hololens is een bril waarmee je mixed reality kunt ervaren. Je ziet je eigen omgeving met daarin een hologram van bijvoorbeeld een patiënt. Wanneer je de Hololens inzet als leerinstrument krijgt een cursist de Hololens-bril op. Hij of zij wordt begeleid door een iemand met de rol van docent of trainer,' legt René uit. 'De begeleider kan kiezen uit 16 scenario's, waarbij steeds een ander ziektebeeld centraal staat. Die scenario's worden ontwikkeld in Amerika en door ons vertaald naar het Nederlands. We hebben een projectgroep gevormd die regelmatig samenkomt, overleg voert en toetst of de Nederlandse scenario's kloppen met de Nederlandse richtlijnen, zodat ook andere zorgorganisaties er hun voordeel mee kunnen doen. Waar we binnen PPZ ook naar kijken is of we samen een financieel voordeel kunnen behalen, mochten we in de toekomst in nieuwe Hololens-projecten willen investeren.'

'Over 10 jaar loopt het halve ziekenhuis met zo'n bril. Dat geloof ik echt.'

'Eén van de scenario's is toegespitst op COVID-19. De cursist ziet een patiënt in de wachtkamer die het benauwd heeft. De trainer stelt vragen aan de cursist en zo doorloopt de cursist het complete ziektebeeld. Wat nou zo mooi is,' zegt René enthousiast, 'is dat elk scenario uit verschillende clips bestaat. De acties van de cursist bepalen in welke volgorde de clips worden gestart. Dat maakt het voor een cursist nog realistischer. Tegelijkertijd is het werken ermee volledig veilig. Je kunt de 'patiënt' geen kwaad doen en de hologram kan de cursist niet besmetten.'

Los van het didactische voordeel, ziet René ook een meerwaarde op andere vlakken. 'Ik denk dat over 10 jaar het halve ziekenhuis rondloopt met zo'n bril. Wat dacht je van remote assist? En vergeet niet dat ze in Amerika alweer druk bezig zijn met het doorontwikkelen van de Hololens. Als projectgroep kijken we uit naar de updates waarbij nog meer interactiviteit mogelijk is. Dan zijn de toepassingen écht legio.'