Skip to content
Menu

Minder vertragingen op OK bij Treant Zorggroep

Geen vertragingen op de OK, informatie altijd voorhanden en kennis up to date conform het Convenant Medische Technologie? PPZ-lid Treant Zorggroep zet in op werkplekleren.

interview

Een operatieassistent moet het hele verloop van een operatie in zijn of haar hoofd hebben en moet dus ook de werking van alle apparaten door en door kennen. Dat geldt ook voor apparaten die minder vaak worden gebruikt. Het kan niet zo zijn dat een assistent de werking tijdens de operatie moet zien uit te vinden – met een chirurg stampvoetend op de achtergrond – of er telkens iemand moet bijhalen. Daarom werkt Treant Zorggroep, met ziekenhuislocaties in Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal, aan snelle handleidingen in de vorm van AskMe’s voor een aantal apparaten op de OK. Zo heeft praktijkbegeleider Claudia Stinne (van oudsher operatieassistent) onder andere een AskMe voor de Endoscrub geproduceerd.

“De Endoscrub is een apparaat met disposables dat wordt gebruikt om de optiek van een KNO-scoop voor neusholtes vrij te houden van condens”, legt Claudia uit. “Voordat ik de AskMe ging maken, kende ik het apparaat ook niet. Hij staat in Emmen en ik werk vooral in Hoogeveen. Daarom heb ik eerst van A tot Z gefilmd hoe de clusteroudste KNO de Endoscrub in elkaar zet en gebruikt. Ze heeft daarbij verteld wat ze doet en welke dingen ze nodig heeft. Zo kon ik makkelijk terugkijken bij het maken van de AskMe en hoefde ik niet telkens te bellen of te mailen met vragen. Vervolgens hebben we van elke stap een kort filmpje gemaakt. Dat was een hele prettige werkwijze.”

Makkelijk

Zo’n AskMe is heel makkelijk te maken, vertelt ze. “Het spreekt allemaal voor zich. Je hoeft er echt geen computerwizard voor te zijn.” Claudia heeft de filmpjes gewoon met een Smartphone gemaakt en met een eenvoudig Windowsprogramma bewerkt. Treant heeft er voor gekozen om filmpjes zonder geluid te maken, zodat iedereen ze overal kan bekijken. Als ergens extra uitleg nodig is, dan plakte ze er teksten bij. “Ik denk dat ik al met al een uurtje ben bezig geweest”, zegt Claudia, “misschien anderhalf uur als je er ook het overleg bij telt voordat de AskMe ‘live’ kon.”

Up-to-date

Geen vertragingen op de OK, informatie altijd voorhanden (ook als de betreffende clusteroudste niet aanwezig is), maar ook het Convenant Medische Technologie dat vereist dat ieders kennis up-to-date is, zijn voor Treant redenen om AskMe’s te maken. De zorggroep heeft nu voor zeven apparaten op de OK zo’n AskMe geproduceerd, zo vertelt Claudia. “Ik heb er nu drie zelf gemaakt. Een vierde ben ik aan het afronden.” Ze heeft er nog acht in de planning staan plus een AskMe voor de module ‘Brand op de OK’ die pas is geactualiseerd. De eerste filmpjes werden door de afdeling e-learning van Treant gemaakt. De afdeling begeleidt Claudia nu bij haar producties. Voor het project AskMe gebruikt zij een online planningsprogramma met bijvoorbeeld checklists voor inhoudelijke feedback van collega’s of clusterhoofden.

Laagdrempelig

De snelle handleidingen zijn makkelijk te bekijken op een pc, laptop, tablet of telefoon. Op de OK dienen ze vooral als voorbereiding op de werkzaamheden, niet om ter plekke nog even te bekijken. “Zodra je in de OK staat met de patiënt erbij, moet je van de hoed en de rand weten”, legt Claudia uit. “De AskMe’s zijn ook voor studenten heel makkelijk. Begeleiders kunnen er makkelijk naar verwijzen en hoeven niet alles urenlang door te nemen of droog te testen. Dat scheelt dus tijd en kosten, ook omdat er zo geen disposables uitgepakt hoeven te worden om te oefenen.”

De AskMe voor de Endoscrub is nu al een tijdje beschikbaar voor al het OK-personeel. “Ik hoor niet zoveel reacties”, zegt Claudia. “Dat is juist een goed teken. Als mensen een AskMe niet kunnen vinden, niet kunnen gebruiken of ze snappen ‘m niet, dan trekken ze pas aan de bel. Dat is tot nu toe niet gebeurd. Ik vind de AskMe’s zelf ook heel makkelijk in het gebruik. Het is fijn om laagdrempelig toegang te hebben tot alle kennis, zonder dat een clusteroudste alles duizend keer moet vertellen. Het mooie van AskMe is dat ziekenhuizen de handleidingen ook onderling kunnen delen. Wij gebruiken bijvoorbeeld ook AskMe’s voor cementeren bij orthopedie van een andere organisatie. Andere ziekenhuizen die lid zijn van Profportaal Zorg (PPZ) kunnen de onze ook zo overnemen.”

Tips

De belangrijkste tip die Claudia voor ziekenhuizen heeft is: goede communicatie. “Zorg er voor dat iedereen het weet welke AskMe’s er zijn. Kondig het aan in de nieuwsbrief als er een AskMe live is, met het liefst een directe link er naar toe. Zorg dat AskMe’s goed zichtbaar zijn op intranet. Bij Treant nemen we links naar AskMe’s ook op in de operatieprotocollen.” En heeft Claudia ook tips voor wie een AskMe wil gaan maken? “Denk er niet te moeilijk over. Ga het gewoon doen. Laat het apparaat één keer uitleggen door iemand die er verstand van heeft en dan kun je zelf aan de slag.”

De Treant Zorggroep is lid van Profportaal Zorg en deelt binnen de coöperatie hun kennis, ervaringen en objecten.
Profportaal Zorg organiseert samen met Noordhoff van 14 tot en met 18 februari het werkplekleren kennisfestival.