Skip to content
Menu

Tien jaar PPZ door de ogen van Leonie Rijdes

Vanwege ons 10-jarig bestaan nodigen we iedere maand iemand uit om een artikel te schijven in een reeks van 10 artikelen. Dit keer het woord aan Leonie Rijdes, adviseur Leren & Ontwikkelen in het Haaglanden Medisch Centrum.

interview

Wat leuk dat Joep Lenglet mij vroeg om een stukje te schrijven voor het 10-jarig jubileum van Profportaal Zorg (PPZ). Ik zei meteen ja, want dat is natuurlijk een grote eer.
Ik ben onderwijskundige en werk als adviseur Leren & Ontwikkelen ik in het Haaglanden Medisch Centrum. Binnen PPZ ben ik lid van de expertgroep werkplekleren. Het mooiste aan mijn werk als onderwijskundige vind ik dat je over een heleboel onderwerpen een klein beetje weet én overal nieuwsgierig naar mag (moet!) zijn. Ik ben blij dat ik dit werk kan doen in de zorg, omdat ik hoop bij te dragen aan betekenis- en waardevol leren.

Verdieping

Toen ik ooit begon in het ziekenhuis, liep ik mee op een verpleegafdeling om mij te verdiepen in een werkdag van een verpleegkundige. Ik vond het belangrijk dat ik me enigszins kon verplaatsen in deze doelgroep. Op dat moment vond ik het vooral vrij ongemakkelijk, omdat ik het gevoel had dat ik mij voordeed als een verpleegkundige, terwijl ik geen enkele kennis van het vak had (naast de basis biologie van de middelbare school). Ik heb bewondering voor de dynamiek en processen die ik daar zag. Ik hoop dat ik daardoor de zorg beter kan begrijpen en dat we daardoor beter aansluiten bij de behoeften en uitdagingen waar we voor staan. Met de komst van AI is het nóg belangrijker om de menselijke kant niet uit het oog te verliezen.

Deze ervaring leerde mij dat leren geïntegreerd moet zijn in het werk, met minimale administratieve lasten.

Als je wilt dat medewerkers zich ontwikkelen, dan moet daar ook ruimte voor zijn. En die ruimte is er niet als iedereen zoveel móet.

De zorg draait om mensen, niet om vinkjes zetten en brandjes blussen. Het is aan L&D de taak om onze organisaties te ondersteunen om te anticiperen op toekomstige uitdagingen. Of zoals ChatGPT het zegt: helpen om samen een vreugdevuur te bouwen.

Verbinding

De meerwaarde van PPZ ligt voor mij in het ondersteunen van het delen van kennis. Het AI-themajaar is hier een prachtig voorbeeld van. Maar ik vind het ook fijn dat ik een heleboel extra collega’s erbij hebt waar ik vragen aan kan stellen als ik het even niet meer weet. En hoe mooi zou het zijn als we alle kennis die wij hebben in een Chatbot zouden kunnen stoppen? Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik in een warm bad stap met allemaal enthousiastelingen die ons vak en de zorg nóg verder willen verbeteren. Een gesprek begint altijd met een idee of een vraag en dan hoop je samen weer een stukje verder te komen. Daar verbindt PPZ ons ook met elkaar. Ik denk niet dat er veel organisaties zijn waar je zo laagdrempelig kennis en ervaringen kunt delen. Mensen zullen altijd behoefte hebben aan menselijk contact en praktijkervaringen van anderen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat PPZ hier een belangrijke rol in blijft spelen.

Conclusie

Als wij ons blijven verplaatsen in onze doelgroep, met net zoveel empathie en zorg als zorgprofessionals dat doen voor de patiënten, geloof ik dat het dan vast goed komt met dat betekenisvolle leren.
Ik draag het stokje graag over aan Elseline Timmer, Kwartiermaker Leren en Ontwikkelen bij WZU Veluwe. Ik ben heel nieuwsgierig naar haar uitdagingen op het gebied van leren en ontwikkelen en naar welke ontwikkeling zij het meest uitkijkt.